Wetenschappers weten al lange tijd dat er een connectie is tussen de hersenen en de darmen, maar nog niet zo lang weten zij dat het gaat om tweerichtingsverkeer. Zij noemen dit de hersen-darm-as. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de bacteriën in de darmen de hersenen beïnvloeden. Een disbalans in je darmflora kan de hersenbalans dusdanig verstoren dat je last kunt krijgen van depressies, angstaanvallen en vergeetachtigheid.


DE INVLOED VAN DE DARMEN OP JE GEMOEDSTOESTAND
De hersenen kun je zien als de machinist, je darmen als de trein. Je kunt nog zo’n goede machinist hebben, maar zonder goed materieel zal je niet zo’n fijne treinreis hebben. Andersom kan een trein niet goed bestuurd worden wanneer de machinist op de verkeerde knoppen drukt. In jouw lichaam is het net zo. Met name bij een aandoening zoals het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS) lijkt er ‘iets’ mis te gaan. De communicatie tussen darm en hersenen is verstoord.


SIGNAALSTOFFEN
Je darmen beïnvloeden je hersenen doordat darmbacteriën een enorme hoeveelheid signaalstoffen, oftewel neurotransmitters afscheiden. Sommige signaalstoffen die in je darmen worden aangemaakt, komen via je bloedbaan in je hersenen terecht. En daar beïnvloeden ze jouw gemoedstoestand. Er zijn ook neurotransmitters die ervoor zorgen dat de zenuwen aan de buitenkant van je darmen signalen afgeven die je hersenen bereiken. De darmbacteriën bepalen dus welke signalen er aan je hersenen worden afgegeven en in zekere zin dus ook je mentale gesteldheid.


SEROTONINE
Een goed voorbeeld van een invloedrijke neurotransmitter is serotonine. Zo’n 90% van alle serotonine in je lijf wordt geproduceerd in je darmen. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Een verstoring van je darmflora kan zorgen voor een verminderde productie van serotonine. Je kunt daardoor angstig worden en zelfs depressief raken. Een verstoorde darmflora kan allerlei oorzaken hebben. Zo kan een langere periode continue minuscule ontstekingen (zogenoemde laaggradige ontstekingen) een disbalans veroorzaken in ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën. Ook een niet-ontdekte voedselovergevoeligheid kan een verstoorde darmflora tot gevolg hebben. Door middel van een voedselintolerantietest kan dit in beeld worden gebracht.


FYSIEKE EN MENTALE GEZONDHEID
Het wordt eigenlijk steeds duidelijker hoe belangrijk gezonde darmen zijn. Als de darmflora uit balans is geraakt heeft dat invloed op je fysieke én je mentale gezondheid. Goede voeding is de eerste stap richting gezonde darmen. Naast aanpassingen in het voedingspatroon kunnen ook ondersteunende voedingssupplementen zoals probiotica en beter leren omgaan met stress bijdragen aan gezonde darmen en daarmee een goede gemoedstoestand.


lees verder https://www.karlijnhoebe.nl/invloed-darmen-op-gemoedstoestand/