Intermittent Fasting met Dr. Mike

Laatste reactie 08/12/2018 22:49 door Harm
· Markeren als ongelezen
Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
Dr. Mike legt de ongelooflijke voordelen uit van intermittent fasting en waarom je moet overwegen dit in je dagelijkse routine zou moeten opnemen. Dr. Mike VanDerschelden is werkzaam als een associate doctor bij de Bergman Family Chiropractic clinic. 

Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
Wetenschappers onderzoeken waarom periodes van sporadisch vasten voordelig kunnen zijn voor het metabolisme.

Tot zestien weken van intermitterende vasten zonder tellen van de calorieën, helpt bij het bestrijden van obesitas en andere metabolische stoornissen. Dergelijke manier van vasten toont al na zes weken resultaten, alvast volgens een studie van Kyoung-Han Kim en Yun Hye Kim die gepubliceerd is in het tijdschrift Cell Research uitgegeven door Springer Nature. Intermitterend vasten bij muizen hielp het metabolisme van de dieren te starten en vet te verbranden door lichaamswarmte te genereren. Het onderzoeksteam werd geleid door Hoon-Ki Sung van het kinderziekenhuis in Ontario, Canada.

Onderzoek heeft aangetoond dat onze ongezonde eetgewoontes en sedentaire levensstijl een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van onze levensstijl gerelateerde metabolische aandoeningen zoals diabetes, hartziekten en obesitas. Om deze reden worden voedingsinterventies zoals intermitterend vasten steeds meer aangeraden om toestanden zoals obesitas te behandelen.

Het onderzoekersteam wilde de reacties beter begrijpen die interventies, zoals vasten, op moleculair niveau in het lichaam veroorzaken. Zij hebben groepen muizen blootgesteld aan zestien weken intermitterend vasten. De dieren werden twee dagen gevoed, gevolgd door een dag zonder eten. Hun calorie-inname werd niet aangepast. Vier maanden later wogen de muizen in de vastende groep minder dan die in de controlegroep die hetzelfde voedselvolume kregen. Het lager lichaamsgewicht van de muizen in de vastende groep was niet het enig effect. Het vastend regime verlaagde de opbouw van het wit vet en verhoogde die van het bruineachtig, betrokken bij het verbranden van energie en het produceren van lichaamswarmte, van de muizen. Hun glucose- en insulinesysteem bleef ook stabieler. In een verder experiment werden dezelfde resultaten vastgesteld na slechts zes weken van intermitterend vasten.

Door middel van een analyse in de onderliggende betrokken biologie, vonden de onderzoekers dat dergelijk intermitterend vasten een immuunreactie in de vetcellen tempert”. Er zijn veranderingen in bepaalde genwegen die betrokken zijn bij het immuunsysteem en de reactie van het lichaam op ontsteking. Een type witte bloedcel dat bekend is een rol te spelen bij het bestrijden van ontstekingen, werd geactiveerd. Bekend als anti-inflammatoire macrofagen, stimuleren deze cellen de vetcellen om opgeslagen vetten of lipiden te verbranden door warmte te genereren. Dit gebeurt tijdens periodes van intermitterend vasten omdat er een toename is in vasculaire groeifactor (VEGF) die bloedvaten vormt en anti-inflammatoire macrofage activeert.

"Intermitterend vasten zonder vermindering van calorie-inname kan een preventieve en therapeutische aanpak zijn tegen obesitas en metabolische stoornissen," zegt Kyoung-Han Kim.

"Opvallend is dat deze door vasten gestimuleerde veranderingen in de groei van vasculaire cellen en de daaropvolgende immuunverschijnselen al gebeuren na één enkele cyclus van 24 uur vasten en volledig omdraaien wanneer de muizen opnieuw beginnen te eten," voegt Yun Hye Kim eraan toe. Bron 
http://www.leefbewust.com/2017/nieuws/obesitas_vasten.html

http://www.nature.com/cr/journal/vaop/ncurrent/full/cr2017126a.html?foxtrotcallback=true
Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
De bijwerkingen van een ketogeen dieet...de keto griep en waarom het geen griep is en wat je er aan kunt doen.



Gewend aan vet

In het begin kan het lichaam niet goed in staat zijn om vet om te zetten. We hebben allemaal vetconverteerende enzymen, maar de hoeveelheid neemt drastisch toe. De levering van glucose daalt voordat het lichaam aangepast is om vet te verbranden voor brandstof.

Hypoglykemie komt voor omdat het lichaam snel door opgeslagen suikers brandt en nog niet heeft geleerd om vet te verbranden, waardoor u een energie tekort hebt *

Van een beetje vet naar al het vet gaan dat u kunt consumeren, resulteert in het niet meteen alle vet onmiddellijk kunnen verteren. Dit laat een groot deel van vet onverteerd en maakt sommige mensen misselijk.

De lever en galblaas hebben tijd nodig om het aantal vetverbrandende enzymen op te voeren om efficiënter grotere hoeveelheden vet te verbranden

Verlies van mineralen / elektrolyten

Wanneer we koolhydraten beperken, verwijderen we uit ons dieet de ene macronutriënt die de meeste insuline vrijlating uitzet

Terwijl insuline de cellen laat weten dat er overmatige energie bestaat, triggert het ook de nieren om natrium en water vast te houden.

Samen veroorzaken glycogeen verlies en lage insuline niveaus genoeg water en natrium om duizeligheid, misselijkheid, krampen, hoofdpijn en maagdarmproblemen te veroorzaken.

Verhoog zout en minerale inname

Als u minder koolhydraten eet, zullen uw insuline niveaus naar beneden gaan, wat op zijn beurt betekent dat u niet zo veel natrium vast houdt als voorheen. U verliest overtollig water dat u vasthoudt (geen koolhydraten om water te houden).

Dus, om deze afname in natrium te bestrijden, is het simpele antwoord om iets meer zout in te nemen om meer water te behouden.

Botten bouillon - heeft elektrolyten en helpt de darm.

Bouillon is gemakkelijk verteerbaar en kalmerend voor het spijsverteringskanaal - het levert essentiële mineralen, waaronder elektrolyten, allemaal in een makkelijk te absorberen vorm.

Elektrolyten die in bot-bouillon zijn gevonden, omvatten calcium, magnesium en kalium (met name veel andere mineralen, zoals fosfor), die belangrijk zijn voor het ondersteunen van gezonde circulatie, botdichtheid, zenuwfuncties, hartgezondheid en spijsverteringskwaliteit

Gezondheid van de darmen
Bepaalde bacteriën verkiezen eiwitten, suikers of koolhydraten, terwijl sommige de voorkeur hebben aan vet en vet, wordt meestal gecorreleerd met een toename van de bacteriën die endotoxinen produceren - dus op een keto dieet zijn endotoxinen meer aanwezig.

 - kan leiden tot misselijkheid

collageen

Het belangrijkste structurele eiwit dat in het menselijk lichaam voorkomt, vormt het bindweefsel en vormt de slijmvlies van het GI-kanaal

Glutamine

Botten bouillon bevat ook glutamine, die beschermende effecten heeft op darmslijmvliezen door verminderde bacteriemie en epitheliale cel apoptose, versterkende darmbarrière functie en beïnvloeding van de immuunrespons van de darm - glutamine kan tegen slechte darmflora vechten door te beschermen tegen slijmvliesafbraak in de darmen.

Blijf gehydrateerd

Uitdroging kan je vaak hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid geven, dus zorg ervoor dat je ook veel water in deze periode drinkt

Referenties

1) Keto-griep: Een grondige gids om het te verslaan - Voedingsvooruitgang. (N.d.). http://nutritionadvance.com/keto-flu/

2) Keto-griep: Wat het is en hoe het op de gezonde manier slaat. (N.d.). Gekregen van https://thrivestrive.com/keto-flu/

3) 7 manieren om Keto Flu te voorkomen - DrJockers.com. (N.d.). Gekregen van http://drjockers.com/7-ways-prevent-keto-flu/

4) Voordelen en toepassingen van botenspek | Wellness Mama. (N.d.). Gekregen van https://wellnessmama.com/23777/bone-broth-benefits/
Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst



Het grootste voordeel van intermitterend vasten is GEEN gewichtsverlies: het is autofagie!
Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
Hoe Intermitterend te vasten voor serieus gewichtsverlies

Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
Aanvaardbare vloeistoffen tijdens intermitterend vasten


Harm Van Wijk 1 jaar geleden geplaatst
5 tips om intermitting vasten sneller te laten verlopen



Harm Van Wijk 6 maanden geleden geplaatst
Deeltijdvasten als preventief diabetesmedicijn

Deeltijdvasten maakt mannen, die op weg zijn om diabeet te worden, gezonder. Dat blijkt uit een kleine humane studie die onderzoekers van het Amerikaanse Pennington Biomedical Research Center binnenkort publiceren in Cell Metabolism. Volgens dat onderzoek verbetert deeltijdvasten de gevoeligheid voor insuline en de bloeddruk.

Studie
De onderzoekers lieten 8 mannen van 35-70 jaar, die in een voorstadium van diabetes type-2 zaten, gedurende 5 weken eten op een reguliere manier. Dat hield in dat de mannen elke dag tussen 8 uur 's morgens en 8 uur 's avonds 3 maaltijden gebruikten.


 

 

 
Bij een andere gelegenheid deden de mannen gedurende 5 weken aan deeltijdvasten. Ze gebruikten 3 maaltijden tussen 8 uur 's morgens en 2 uur in de middag.



Deeltijdvasten als preventief diabetesmedicijn


De onderzoekers controleerden de inname van de mannen. Of ze nu aan deeltijdvasten deden of aten op de reguliere maner, ze aten precies hetzelfde. De mannen vielen tijdens de deeltijdvastenperiode dan ook niet af.

Resultaten
Na 5 weken deeltijdvasten hadden de mannen na toediening van glucose minder insuline nodig om de glucose uit hun bloed te laten verdwijnen dan na 5 weken eten op een reguliere manier. Het deeltijdvasten had de gevoeligheid voor insuline vergroot.

lees verder http://www.ergogenics.net/deeltijdvasten-insuline-gevoeligheid.html
Harm Van Wijk 4 maanden geleden geplaatst
 

Dr. Mike legt de voordelen van ketose uit en hoe je onmiddellijk een ketogeen dieet kan opnemen in je dagelijkse routine.
Harm Van Wijk 4 maanden geleden geplaatst
Zie verder https://www.youtube.com/user/johnbchiro/search?query=fasting voor een hele reeks aan video's
Harm Van Wijk 3 maanden geleden geplaatst
Zie ook 

Kankerpreventie is misschien niet alleen een kwestie van wat u eet, maar wanneer u eet. Dat is de implicatie van een nieuwe studie, uitgevoerd door onderzoekers van het Barcelona Institute for Global Health, die werd gepubliceerd in de Journal of Cancer.

https://www.thealternativedaily.com/when-you-eat-could-prevent-cancer/?utm_source=internal&utm_medium=email&utm_campaign=N180817
Harm Van Wijk 3 maanden geleden geplaatst
Afslanken zonder moeite? Ontbijt later, dineer eerder

Als je wilt afslanken op een manier die weinig zelfdiscipline kost, ontbijt dan anderhalf uur later dan je gewend bent, en gebruik je avondmaaltijd juist anderhalf uur eerder. Volgens een kleine pilot-studie van onderzoekers van de University of Surrey verlies je op die manier waarschijnlijk uitsluitend vet, en neemt de vetvrije massa misschien zelf toe.

Studie
De onderzoekers lieten 6 proefpersonen gedurende 10 weken eten zoals ze gewend waren. Dit was de controlegroep.


 

 
Bij een groep van 7 andere proefpersonen beperkten de onderzoekers het aantal uren per etmaal waarin de proefpersonen mochten eten.

De proefpersonen in de time-restricted feeding-groep mochten pas anderhalf uur later ontbijten dan ze gewend waren. Hun avondeten moesten ze daarentegen anderhalf uur eerder gebruiken dan ze gewend waren. Omdat de proefpersonen voor het ontbijt en na het avondeten niks aten, hadden de onderzoekers dus de dagelijkse vastenperiode rond en tijdens de slaap met drie uur verlengd.

Resultaten
De time-restricted feeding-groep ging minder eten, ook al mochten de proefpersonen, in de periode dat hun 'eetvenster' open stond, eten zoveel ze wilden.


Afslanken zonder moeite? Ontbijt later, dineer eerder



Bij geen van de twee groepen was sprake van statistisch significant gewichtsverlies. Wel verminderde bij de time-restricted feeding-groep het vetpercentage met een significante 1.9 procent. Dat het lichaamsgewicht in de experimentele groep niet afnam, komt mogelijk doordat hun vetvrije massa toenam.


Afslanken zonder moeite? Ontbijt later, dineer eerder



's Ochtends vroeg, dus nog voor het ontbijt, was de glucosespiegel bij de time-restricted feeding-groep lager dan bij de controlegroep. De onderzoekers keken ook naar de triglyceriden en het cholesterol in het bloed van de proefpersonen, maar de glucosespiegel was de enige bloedwaarde die ze zagen veranderen.

Conclusie

 
"In conclusion, data from this 10-week pilot study provide initial evidence that a modest contraction of the eating window is achievable within a free-living human population", schrijven de onderzoekers. "Moreover, the moderate time-restricted feeding intervention elicited favourable changes in dietary intakes, accompanied by a reduction in adiposity."

"The importance of this 'unintentional' dietary modification is important in the context of our obesogenic environment. However, participation in the study did affect social eating/drinking opportunities in the evening."

"Larger studies are now required and, based on our preliminary findings, should also carefully consider personal/social considerations of participants undertaking time-restricted feeding protocols to maximise compliance."

Bron:
Journal of Nutritional Science, 2018; 7 DOI: 10.1017/jns.2018.13.
https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-nutritional-science/article/pilot-feasibility-study-exploring-the-effects-of-a-moderate-timerestricted-feeding-intervention-on-energy-intake-adiposity-and-metabolic-physiology-in-freeliving-human-subjects/9C604826401917A6CAD9CD10B72FEA32

bron http://www.ergogenics.net/afslanken-zonder-moeite-ontbijt-later-dineer-eerder.html
Harm Van Wijk 2 maanden geleden geplaatst
Harm Van Wijk 2 maanden geleden geplaatst


Bekijk hieronder de 5:2 Vastendieet Documentaire (Nederlandse ondertiteling) van Michael Mosley over Het 5:2 Vastendieet. Deze populaire Intermittent Fasting documentaire van Michael Mosley werd uitgezonden via de televisie zender BBC en de Nederlandse zender NTR.


Het Vastendieet week en dagindeling
Het maakt in principe niet uit wanneer je je twee vastendagen inlast. Op de vasten dagen mag je je calorieën in één keer gebruiken, maar ze ook spreiden over de dag. Het idee hierachter is dat men nog nooit wetenschappelijk heeft vastgesteld dat een groot ontbijt effectiever is voor gewichtsafname dan eten gedurende de dag.

lees verder http://hetvastendieet.nl/
Harm Van Wijk 1 maand geleden geplaatst
Na twintig jaar diabetes type-2 geen insuline meer nodig dankzij intermittent fasting

Mensen die al tientallen jaren diabeet zijn en insuline moeten gebruiken, kunnen hun diabetesmedicijnen laten staan als ze gaan deeltijdvasten. Tenminste, dat was het geval met de drie diabeten waarover onderzoekers van de universiteit van Toronto in Canada hebben geschreven in BMJ Case Reports.

In mei 2018 schreven we over een kleine humane studie, waarin intermittent fasting bij mensen met een voorstadium van diabetes type-2 de gevoeligheid voor insuline liet toenemen. De Canadezen gingen een stapje verder, en experimenteerden met drie mannen, die al jarenlang diabeet waren, en insuline moesten gebruiken.

Geval 1

 
Geval 1 was een man van 40 jaar, waarbij artsen 20 jaar geleden al diabetes type-2 vaststelden. Hij had ook een hoge bloeddruk en een verhoogde cholesterolspiegel. Voordat hij naar bed ging, injecteerde hij 58 eenheden van het langwerkende insuline-glargine. Overdag injecteerde hij zich twee keer met 22 eenheden van het snelwerkende insuline-aspart. Daarbij slikte hij nog 2 keer per dag 300 milligram canagliflozine en 1 gram metformine. Dat zijn allebei middelen die de glucosespiegel verlagen.

Om de andere dag at de man alleen tussen de middag. Op de overige dagen at hij alleen tussen de middag en 's avonds. Hij verloor 12 procent van zijn gewicht en 13 procent van zijn taille, en voelde zich daarbij prima.

Geval 2
Geval 2 was een man van 52 jaar, bij wie artsen 25 jaar eerder type-2 diabetes vaststelden. Hij had ook een nieraandoening, een hoge bloeddruk en een verhoogde cholesterol. Hij injecteerde zich elke dag 2 keer met 25 eenheden van het snelwerkende insuline-lispro.

lees verder http://www.ergogenics.net/diabetes-type-2-insuline-intermittent-fasting.html

bron http://casereports.bmj.com/content/2018/bcr-2017-221854
Harm Van Wijk 4 dagen geleden geplaatst


Afgelopen week zag ik weer eens een documentaire die diepe indruk op me maakte.

Mensen zijn sociale wezens

Mensen zijn sociale wezens; in ons eentje overleven we niet en we floreren juist in contact met anderen. Ik ben geen psycholoog maar waarschijnlijk is dit de reden dat we ons aanpassen aan de mensen om ons heen. We willen allemaal een beetje lijken op mensen die we liefhebben, bewonderen of die ons inspireren.

Business coaches zeggen niet voor niets: omring je met mensen aan wie je je kan optrekken. Wil je rijk worden; omring je met vermogende mensen en wil je gezonder worden, omring je dan met gezonde, vrolijke mensen. Klinkt logisch.

Dementie op 48 jarige leeftijd wordt 'normaal'

Dit aanpassingsvermogen is echter niet gezond voor ons, als het niet goed gaat met de wereld om ons heen.

Het heeft ertoe geleid dat we het normaal zijn gaan vinden dat 50% van de mensen in Nederland chronisch ziek zijn en dagelijks medicijnen gebruiken. We kijken niet meer op van kinderen met extreem overgewicht of pubers die diabeet zijn; vroeger ouderdomssuiker genoemd.

Nog even, dan staan we ook niet meer verbaasd van mensen die op hun 48ste de diagnose dementie te horen krijgen. Dat is in mijn omgeving onlangs gebeurd.

Ik wil er niet aan wennen

Ik kan er echter maar niet aan wennen en ik WIL er ook niet aan wennen. Ik vind dit alles NIET normaal! Ik weet namelijk dat 80% misschien wel 90% van al deze drama's, een ander woord heb ik niet, te voorkomen zijn met veranderingen van voeding en leefstijl.

Waarom weten zo weinig mensen dit? Waarom weten zo weinig mensen dat de oplossing voor het helen van hun lichaam (inclusief hersenen) zo dichtbij kan zijn?

Documentaire vol hoop: The Magic Pill

De documentaire The Magic Pill laat zien hoe krachtig voeding is als medicijn. Van de aboriginals in Australië tot een zwaar autistisch Amerikaans meisje: deze film geeft niet alleen inzicht maar ook hoop. Ik zou willen dat iedereen deze film zou bekijken.

Hij is gratis te zien op You Tube en Netflix. Op Netflix is hij ondertiteld in het Nederlands. Heb je hem nog niet gezien? Ik kan hem je van harte aanbevelen.


We zijn allemaal een inspirerend voorbeeld voor iemand anders

Sociale wezens zijn betekent ook dat we zelf een rolmodel zijn voor iemand anders. Vaak zonder dat we dit weten. Ouders zijn het altijd voor hun kinderen. Wees je hiervan bewust.

Gebruik het als inspiratiebron om goed voor jezelf te zorgen. Om kritische vragen te stellen aan je arts en niet zomaar alles te 'slikken'. Om veel in beweging te blijven, om vaak zelf te koken, om te snacken met iets gezonds of om 's avonds van de bank te komen en te gaan sporten.

Veranderingen beginnen bij onszelf

Doe ook andere dingen die jou zouden inspireren; blijf altijd vriendelijk, geef niet op als het tegen zit, wees behulpzaam, stel slimme vragen, lach veel, wees aanwezig in het moment. We inspireren allemaal iemand. Zelfs mensen die vervelend tegen ons doen. Geloof me.

Positieve veranderingen komen altijd van onderaf aan. Vanaf jou en mij. Alleen op deze manier kunnen we de wereld een beetje mooier maken.

Harm, ik wens je een heerlijk weekend toe. Misschien nog met Sinterklaas of ga je de kerstboom al optuigen? Wat dan ook: zorg heel goed voor jezelf; iemand kijkt naar jou!

Warme groet,

Marjolein
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 04 August 2017 om 08:31
Aantal lezers 6
Aantal reacties 16